“ALLAH itu Maha Pengasih, tapi belum tentu ALLAH Maha Penyayang!”
Ah.. Ada pulak mcm tu? Bukan ke Ar Rahman dan Ar Rahim adalah sama-sama Asmaul Husna. Kenapa ade perbezaan seperti itu?
Mudah-mudahan penafsiran seorang cetek akal ini mampu menyelami apa yang dia maksud dengan perkataannya tadi.
Jika
kamu berdoa meminta jodoh, ALLAH akan memberimu jodoh yang kamu mahu.
ALLAH Maha Pengasih bukan? Tapi apakah ALLAH memberimu jodoh yang
membawa kebaikan dunia akhirat, itu belum tentu. Jadi ALLAH belum tentu
Maha Penyayang..
Jika
kamu berdoa meminta rizki, ALLAH akan menghujanimu sebanyak mungkin
yang kamu minta. Tapi apakah ALLAH menyertai kesempatan bagimu untuk
beramal dengan rezekimu, itu belum tentu. Jadi ALLAH belum tentu Maha
Penyayang..
Sedikit
banyak, sis mula memahami maksud perkataannya. tapi yg memusingkan kepala sis..adalah bagaimana ALLAH
bisa menahan rasa sayang-NYA padahal DIA menghujani kita dengan
kasihNYA..ewah..indon pulak keluarnye..hehe
Adakah kita disayang oleh ALLAH?
ALLAH
tentunya Maha Pengasih kepada kita Apa yang belum kita miliki?
Keluarga hebat, harta yang cukup, sedikit kemampuan yang bole menjadi
bekal, dan banyak cinta yang mengelilingi. Ini Bukti bahwa ALLAH mengasihi kita . Tapi apa ALLAH pula menyayangi kita ?
Harta
bila2habis.. Keluarga bila2 masa hilang.. Kemampuan mudah musnah.. Dan
cinta? Apalah yang lebih meletihkan ketimbang cinta dunia, bahkan kepada
keluarga sendiri.. Cinta yang rapuh.
Apa ini yang dimaksud dengan belum tentu ALLAH Maha Penyayang, sahabat?
Kenapa tidak memohon untuk keduanya? ALLAH ArRahman dan ArRahiim..
Ketika sis meminta pendapat dari sahabat yang lain, dia menjawab:
“Ada
benarnya. Kita berdoa sekarang, pasti akan dikabulkan. Meskipun
waktunya belum tahu bila Tapi pasti dikabulkan. Itu bukti ALLAH Maha
Pengasih. Tapi mengejar cinta dan sayangNYA itu yang mesti serius kita perjuangkan.”
Dia benar. Kita harus memperjuangkan cinta dan sayang ALLAH.
Tidak
hanya bertemu Allah lima kali sehari. Kita mesti buat lebih. Jadikan Qur’an sbgai novel & banyak menghabiskan waktu untuk beristighfar dan
bersedekah.. Supaya cinta dan sayang ALLAH menjauhkan kita dari Neraka..
Jadi utk Allah sayangkan kita..kite kena perjuangkan cinta & sayang kita pada Allah..alah macam kita perjuangkan cinta & sayang kita pd org yg kita sayang & cinta..apa kita buat..of coz kita buat perkara2 yg akan & membolehkan seseorang tu sayang kite kan..so cm tuu jgk la kalau kita nak ALLAH swt sayang kita :)
"Renung-ii kan Selamat Beramal.."

No comments:
Post a Comment